tisdag 1 januari 2013

Steg 9 - Ljug inte, tala sanning, bekänn rätt ord - tala rätta sanningar och bli välsignad


Steg 9 


Det nionde budet - 2 Moseboken 20:16
Du skall inte vittna falskt mot din nästa

Det är viktigt att vi är ärliga och håller vad vi lovar. Att vi inte ljuger när vi deklarerar eller gör affärer. Jag vill knyta detta budordet till de ord vi talar. Ord skapar. Du har säkert läst hur Gud skapade universum, han sade och det blev till. Du är en avbild av Gud och det du säger skapar förutsättningar i andevärlden som sedan kan manifesteras i den fysiska världen. Därför är det  viktigt hur du använder din tunga.

Jesus sade att om du säger och tror så ska det ske som du säger:

Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger, då blir det så.(Mark 11:23).

Tänk på vad du säger, ljug inte utan tala sanning. Tala positivt och inte negativt eftersom det du säger skapar förutsättningar för det du talar ut. Om du exempelvis säger, "Jag råkar alltid illa ut", eller "Jag blir alltid förkyld när jag fryser" så är det inte några goda förutsättningar som du skapar.

När det gäller din ekonomi så istället för att säga, "jag har inte råd" så säg att det "Jag har råd, men har just nu en stram budget jag lovat att följa." Säg "Jag är snart rik, pengarna är på väg, jag känner det på mig." Det skapar förutsättningar för en god ekonomi i andevärlden.


I Romarbrevet 10:9 kan du hitta en av mina favoritverser:
"Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad."

Versen efter förklarar hur det hela fungerar:

"Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning"

Så ljug inte eftersom Gud välsignat dig så säg inte att det kommer att gå dåligt för dig. Han har nämligen givit dig en framtid och ett hopp. Säg inte heller negativa saker mot din nästa eftersom det du säger skapar. Det var en av anledningarna till att Jesus var så skarp mot den som okvädade sin broder:

"...den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld."(Matt 5:22)


Så sluta ljug. Då du tagit emot Jesus är du välsignad. ljug inte och säg, "jag är en fattig, syndig människa". Det är inte sant. Du är välsignad ifrån lagens förbannelser som är fattigdom, sjukdom och död. Du är en rik, rättfärdig människa genom Jesu blod.

Säg sanningen, tala ut den, säg; "Jesus tog min förbannelse uppå korsets trä, han blev fattig för att jag skulle bli rik, han bar mina sår så att jag blir helad, han blev gjord till en förbannelse för att jag skulle bli till ett med Guds rättfärdighet och han dog så att jag fick evigt liv." (2 kor 8:9, Jes 53:52 Kor 5:21, Joh 3:16 )


Tala alltså, sanning vilket är positivt om dig själv och andra så går det dig väl.




Bekännelse grundad på Efesierbrevet 4:29

Jag öppnar inte munnen för ofruktbart prat utan säger bara sådant som tjänar till att bygga upp så att de som hör på blir välsignade.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom ihåg; Inga svordomar eller hädelser. Skriv bara sådant du tror min mormor skulle godkänna. Du är välkommen att kritisera så länge du håller dig borta från personangrepp.

Böneämnen är välkomna. Förslag på förbättringar är välkomna. Klagomål är välkomna. Konstruktiv kritik är välkommen. Du är välkommen!