lördag 26 januari 2013

Lyssnar du på experter?

Jag gillar att käka skräpmat, pizza, hamburgare och pommes frites men idag kollade jag in den gamla dokumentärfilmen Supersize me 95% av diettisterna ansåg att snabbmat bidrog till fetma.och nu funderar jag på om jag någonsin mer ska käka skräpmat.
Vishet är ju att lyssna på dem som kan detta bättre än du.  Enligt 45 procent av tillfrågade dietister i filmen så ska man aldrig äta skräpmat. Punkt. Utöver det så ansåg 95 procent av dem att skräpmaten var en bidragande orsak till fetmaepidemin i USA.
Morgan Spurlock som gjort filmen testade att äta bara på Mcdonalds under 30  dagar och på detta sätt gick han upp 11 kilo och det tog över ett år att komma tillbaka till normalvikt igen. Hans levervärden blev usla, han fick huvudvärk och blev beroende av “maten.”  Läkaren sade åt honom att om han sett dessa värden på en alkoholist så var nästa steg döden.
Så slutsatsen är att man aldrig ska sätta sin fot på ett snabbmatställe. Jag skulle vilja avge det löftet men …hmmm det tål att tänka på. Är jag också beroende av snabbmat??
supersizeme

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom ihåg; Inga svordomar eller hädelser. Skriv bara sådant du tror min mormor skulle godkänna. Du är välkommen att kritisera så länge du håller dig borta från personangrepp.

Böneämnen är välkomna. Förslag på förbättringar är välkomna. Klagomål är välkomna. Konstruktiv kritik är välkommen. Du är välkommen!