tisdag 1 januari 2013

Steg 7 Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas


Steg 7


Det sjunde budet - 2 Moseboken 20:14
Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Jesus tog upp detta bud och skärpte det. Han sa:

"Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap."
(Matt 5:27-28)
Detsamma gäller alla buden, det räcker med att du tänker på att bryta dem så har du brutit dem i ditt hjärta. Var snabb och be om förlåtelse till  Jesus och tacka honom för att han dog för dig så att du kan få förlåtelse.

Visste du att Gud beskriver förhållandet mellan honom och Israel som ett äktenskap? När Israel avföll från Gud beskriver Bibeln det som otrohet mellan man och hustru. (Jer 3:20)

Jesus kallas i Nya Testamentet för Brudgummen (Matt 9:15) och församlingen kallas för Kristi Brud. (2 Kor 11:2) När vi kommer till himlen så ska vi på fest och den kallas för bröllopsmåltiden. (Matt 22) Det är alltså ett bröllop vi ska på en härlig fest.

Gud vill att vi ska ge honom av vår tid. Det vi ger vår tid till och som fångar vår uppmärksamhet fångar oss. Vi ska alltså ägna tid åt att vårda vår relation med Gud. Bönen är det som håller ihop vårt äktenskap med Gud.

Det finns ett engelskt ordspråk som lyder, "Families that pray together stay together" och det kan översättas ungefär som, "Familjer som ber tillsammans förblir tillsammans". Gud vill vara din bästa vän och förtrogna så vänd dig till honom och tala med honom. Han kommer att löna dig. Jesus varnade för att be med massor av ord. Han menade att det är värdelöst att hålla på att repetera en massa ramsor. Gud blir inte imponerad av det. Han vill ju umgås med dig. Tänk dig att du träffar en kompis och då repeterar du en mängd ramsor, hur skulle det bli?

Nej, när du talar med Gud så tala med honom om dina bekymmer, tankar och annat som rör sig i ditt huvud. Du kan också vara helt tyst, och bara vara med honom. Han talar till dig och umgås med dig genom Bibelns ord, genom idéer som han ger dig, genom syner, drömmar och visioner.

Eftesierbrevet beskriver Guds vapenrustning som vi ska ta på oss varje dag. Det sjunde vapnet är ständig bön i Anden. Vi ska alltså alltid be. (Ef 6:18)

Jag försöker att göra det. När jag ska sova talar jag med Gud. När jag vaknar talar jag med Gud. När jag kör bil talar jag med Gud. När jag arbetar talar jag med Gud. När jag går och handlar i affären talar jag med Gud. Vandra i anden uppmanas vi till många gånger i Bibeln och Gud vill att vi ska ha en relation med honom inte någon religion. Religion leder till döda ramsor men en levande Relation leder till evigt liv.

Det är viktigt att vi vårdar vårt äktenskap med Gud. Det är viktigt att vi inte är otrogna och ägnar oss åt pengar, mat eller andra avgudar. Ge din tid till Gud och du kommer att bli överraskad hur mycket tid du får över.

Prisa Gud och tacka honom för alla goda gåvor han givit dig. Sann rikedom är att ha en relation med Gud, pengar lägger inget därtill. De är ett medel inget mål.



Bekännelse grundad på Jesu ord i Matteus 6:33.


Jag söker Guds rike först och då får jag allt det andra också.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom ihåg; Inga svordomar eller hädelser. Skriv bara sådant du tror min mormor skulle godkänna. Du är välkommen att kritisera så länge du håller dig borta från personangrepp.

Böneämnen är välkomna. Förslag på förbättringar är välkomna. Klagomål är välkomna. Konstruktiv kritik är välkommen. Du är välkommen!