tisdag 1 januari 2013

Steg 4 Fasta och Gud lönar dig till ande, själ och kropp


Steg 4

Det fjärde budet - 2 Moseboken 20:8
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig

 Ta sabbat det vill säga vila buken från mat. Jesus förväntade sig av oss att vi skulle fasta. Det han sa, "När du fastar.." inte "Om du fastar". Dessutom sa han att vi skulle bli belönade om vi fastade rätt;

Nej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta ditt ansikte, så att inte människorna ser att du fastar, utan bara din fader i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
(Matt 6:17f)

Jesus kallade Johannes döparen för den störste född av en kvinna, (Matt 11:11) och även Johannes undervisade sina lärljungar att fasta. (Matt 9:14f)


Fasta inte om du ammar, är gravid, är sjuk eller liknande. Barn ska heller inte fasta. Kolla med din läkare innan du fastar. Det finns andra former av fasta för den som inte kan fasta från mat av fysiska skäl. Man kan avstå från TV-tittande, datorn eller annat. Barn kan exempelvis fasta från godis eller dataspel.

Frosseri kan förstöra din ekonomi

Jag riktar mig här inte till personer med diabetes eller andra ämnesomsättningssjukdomar. Det finns också människor som har andra sjukdomar som gör att de ger intryck av att vara feta det är absolut inte er jag talar till utan till mig själv och andra som är fullt friska men äter för mycket.

Är du överviktig kan det vara orsak till en dålig ekonomi. Fett är dyrt att bygga upp. Ett kilo kroppsfett motsvarar ungeför 7000 kcal.

Detta råd gäller dig som är fullt frisk, och har kollat upp dig med din läkare. Det fettlager som du sparat upp är ett gott kapital värt inte riktigt sin vikt i guld men åtminstone 3-4 dagars matbudget per överviktskilo. Det har kostat betydligt mer än så per kilo för att bygga upp späcket men nu ska vi inte gråta över spilld mjölk. Det är en fin resurs som du nu kan använda.

Kontrollera med din läkare innan du följer detta råd - intermittent fasta


Om du fastar en dag så har du ju sparat in ett antal kronor i matpengar och du mår dessutom bra av att fasta då din kropp genomgår en detox. Själv fastar jag i skrivande stund 3 gånger i veckan och då fastar jag ca 32-33 timmar per gång. När jag fastar dricker jag bara vatten. Jag börjar min fasta kl 21 eller kl 22 på söndag kväll. Jag tycker nämligen det är svårast i början och i slutet av en 30-timmarsperiod att fasta. Men när jag sover märker jag överhuvudtaget inte att jag fastar utan sover gott som ett barn. Därför vaknar jag på måndag morgon och hoppar helt enkelt över frukost, lunch och middag. Många fasteförespråkare talar om 24 timmars fasta och i sådant fall skulle jag börja äta kl 22 på måndag kväll men eftersom fasta är som enklast när jag sover så tjänar jag in några extra timmars fasta genom att gå och lägga mig då.

Antag att jag vaknar kl 0500 då har jag fastat ca 30 timmar. Jag brukar gå upp kl 0500 och be en timma så är jag plötsligt uppe i ca 31 timmar, sedan duschar jag och fixar käk till barnen och utan vidare är jag uppe i 32-33 timmar tre gånger i veckan. Det är en rejäl ekonomisk besparing för mig. Dessutom förbränner kroppen mest fett de första 30 timmarna av en fasta så det är dessutom ett mycket effektivt sätt att fasta på. När man ber efter 30 timmars fasta känner jag också en sån härlig närvaro av Guds Ande så det är faktiskt svårt för mig att slita mig ifrån bönen och börja äta. Bön är det roligaste som finns, att umgås med Gud, och det är dessutom gratis.

Nu kan det vara så att det finns andra fastor som passar dig bättre, ex 16 timmar varje dag, Det finns det som hoppar över frukost och lunch. Andra fastar 24 timmar två dagar i veckan. I urkyrkan fastade fromma kristna onsdagar och fredagar.  Jag skulle dock rekommendera 30 timmar två dagar i veckan.

Se också till att inte äta mer än vanligt på ätardagarna. Maten smakar nämligen väldigt gott efter en fastedag. Dricker du vin? Små mängder vin är nyttigt på grund av antioxidanten resveratrol. Det är en dock en mycket dyr last. Jag är helnykterist och dricker druvjuice och äter den del russin och nötter. De innehåller också resveratrol.


Bli inte en sådan som dricker vin
och som frossar på kött,
ty drinkare och frossare blir utblottade,
dåsandet klär dem i trasor. (Ords 23:20f)


Om du vill vara ännu mer radikal kan du göra en längre fasta exempelvis 40 dagar. Då finns det även möjlighet för kroppen att öka metabolismen. Det innebär att kroppen ställer om sig för att klara sig på mycket mindre mat än tidigare och på så sätt kan du spara mycket pengar. Det är dock inget jag rekommenderar eftersom intermittent fasta sliter mindre på kroppen. Ja, det är till och med vetenskapligt bevisat att det är mycket nyttigt för kroppen att fasta intermittent. Om du bestämmer dig för att fasta 40 dagar ska du kolla med din läkare först. Det kan också vara en idé att inte bara dricka vatten utan även dricka lite juice eller att dricka proteindryck för att skydda muskelmassan.



Läs mer om intermittent fasta i artikeln Fasta intermittent spara 2 miljoner kronor.



Bekännelse grundand på Jesu löfte i Matteus 6:17f

Jag fastar och min fader som ser i det fördolda lönar mig.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom ihåg; Inga svordomar eller hädelser. Skriv bara sådant du tror min mormor skulle godkänna. Du är välkommen att kritisera så länge du håller dig borta från personangrepp.

Böneämnen är välkomna. Förslag på förbättringar är välkomna. Klagomål är välkomna. Konstruktiv kritik är välkommen. Du är välkommen!