tisdag 1 januari 2013

Steg 10 Köpstopp ger dig god lön, konsumera mindre och bli lyckligare, begagnat är bättre än nytt och miljövänligare - gratisvaror är gott.


Steg 10 


Det tionde budet - 2 Moseboken 20:17
Du skall inte ha begär
till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Sluta shoppa onödiga saker. Gräset är inte grönare på andra sidan staketet och om så vore vad gör det? Människan blir inte lyckliga av en massa ägodelar, nej de är bara till besvär. Vi inbillar oss att vi blir lyckligare av att äga massor av saker, att det är status men så är det inte. Om vi har kläder, tak över huvudet och försöker hålla oss till det som är nödvändigt för att vi ska må bra så räcker det.

Personligen skäms jag lite över att äga märkesvaror, då det svälter ihjäl miljoner människor i Världen. Jag har dock fått som gåva ett antal fina saker av snälla människor i min närhet. Jag använder dessa saker eller ger bort dem om jag inte behöver dem. Men jag försöker undvika att köpa saker jag inte behöver. De saker du inte använt på ett år kan du oftast ge bort. Jag talar nu inte om brandsläckaren utan den där tröjan som du kanske har i garderoben eller den där kaffekokaren som du aldrig använder.

Men vi ska inte skämmas över att ha bra saker. När du exempelvis köper en bil köp då inte en skrotbil - det är inte ödmjukt att se ut som en trashank. Köp en bra bruksbil och överdriv inte. Du behöver kanske inte den lyxigaste modellen utan köp den mest användbara. Köp en driftsäker bil hellre än en statusbil. Dessa egenskaper går dock ofta hand i hand och då ska du inte skämmas för det. Gud vill att du ska ha bra grejor för att du ska kunna få framgång.

Jag köper nästan alla mina kläder second hand. Det är billigt och miljövänligt. Det skäms jag inte för utan jag är stolt över att jag kan spara mycket pengar som kan användas i Guds rike. Jag försöker undvika att samla på mig saker jag inte behöver. Jesus själv sade:

”Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar.” (Luk 12:15)

Mer läsning från Google om köpstopp

Spartips från Indexfond.nu

Lite fler spartips från Aftonbladet






Bekännelse grundad på 1 Timoteus 6:6


Jag får god lön för jag nöjer mig med det nödvändiga.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom ihåg; Inga svordomar eller hädelser. Skriv bara sådant du tror min mormor skulle godkänna. Du är välkommen att kritisera så länge du håller dig borta från personangrepp.

Böneämnen är välkomna. Förslag på förbättringar är välkomna. Klagomål är välkomna. Konstruktiv kritik är välkommen. Du är välkommen!